søndag den 21. december 2014

Chai latte


Årets hjemmelavede julegave er denne skønne chai siurp, som kan blive til den dejligste varme chai latte. Denne opskrift er stærkt inspireret af en opskrift, som jeg fandt på bloggen Valdemarsro. Jeg har dog skåret lidt ned på sukkeret og skruet op for de julede ingredienser.

Chai sirup - giver 2-3 dl. færdig sirup

  • 3 spsk. sort te - jeg brugte julete fra Perch's 
  • 2 dl. kogende vand
  • 20 hele kardemommekapsler
  • 15 hele nelliker
  • 5 stjerneanis
  • 2 stykker hel kanel 
  • ½ vanillestang
  • 2 cm. frisk ingefær
  • Skal fra en halv øko. appelsin
  • 1 dl. rørsukker
  • 1 dl brun farin
  • 1 spsk. glukosesirup
Hæld vandet over teen og lad den trække i 10 minutter. Imens ristes krydderierne på en tør pande - pas på de ikke brænder på. Ingefæren skrælles og skæres i skiver, vanillestangen flækkes og indholdet skrabes ud.

Når teen har trukket sies bladene fra, og den hældes i en gryde sammen med krydderier, ingefær, vanillestang og indhold samt sukkeret. Det hele koges ind til en tyktflydende sirup, det tager ca. ½ times tid. Siruppen sies, hældes på rene glas og opbevares i køleskabet.

1 spsk. sirup opløses i et glas varm mælk.

9 kommentarer:

  1. Din opskrift lyder virkelig lækker :-)) Når jeg har lavet chai latte plejer jeg ikke, at bruge appelsin, men det vil jeg prøve næste gang. Når det skal gå lidt stærkt bruger jeg blot det der instant chai pulver fra david rio. Jeg plejer at købe det på www.david-rio.dk eller fra teeladen i Tyskland.

    SvarSlet
  2. Hej Camilla!

    Tak for din kommentar - håber opskriften falder i din smag ;-)

    Jeg kender godt de forskellige instant chai pulvere, de er som regel lige lidt for søde for min smag, men det er jo smart, når det skal gå lidt stærkt.

    Hilsner fra Katrine

    SvarSlet
    Svar
    1. De er meget søde ja! :-D Men man kan jo spice dem op med lidt ekstra krydderi eller tilføje lidt ekstra varm mælk :-)

      Slet
  3. Den lyder rigtig lækker! Jeg må jeg prøve at lave til næste år! Hilsen Julenissen (https://julenissen70.wordpress.com/)

    SvarSlet
  4. Man behøver ikke vente til næste jul, den egner sig også til januars regn og kulde :-)

    Hilsner fra Katrine

    SvarSlet
  5. Kære Katrine
    Du har helt ret, man behøver ikke vente til jul. Lige i dette øjeblik står min 5. portion og småbobler på komfuret :-). Elsker bare din Chai - denne gang har jeg dog prøvet at putte lidt sort peber i, om det virker ved jeg endnu ikke.
    KH
    Irene

    PS Hvis du endnu ikke har prøvet den nemmeste chokoladekage fra valdemarsro - prøv den!!!

    SvarSlet
  6. Kære Irene!

    Hvor dejligt at høre, at siruppen varmer dig her i februar. Dee er også fast inventar i mit køleskab og er god til så mange forskellige ting.

    Nyd den mens vi venter på forår :-)

    Hilsner fra Katrine og tak for tippet med chokoladekagen, den må jeg se på!

    SvarSlet
  7. Kære Katrine
    Jeg var helt bange for jeg ikke kunne finde opskriften på Chai Latte, men julen er reddet :-). Det er bare den bedste. Så nu vil jeg lave en chai latte og snuppe en bolle med kvædesmør - glædelig jul.
    KH Irene

    SvarSlet
  8. Kære Irene!

    Hvor dejligt at høre fra dig, jeg vil fluks sætte en portion over selv og tænke på dig, mens jeg drikker den.

    God jul til jer!

    Kærlige hilsner fra Katrinw

    SvarSlet