mandag den 9. december 2013

Lakserilette


Jeg var til årets dejligste julefrokost i lørdags.

Jeg plejer at komme med flæskesteg og rødkål, for det er min absolutte ynglings-juleret. Men i år havde jeg bevæget mig over i fiskeafdelingen. Så i stedet for gris havde jeg laks med - nærmere bestemt Ullas lakserilette.

Lakserilette (12 personer)
Du skal bruge:
  • 400 gr. fersk laks
  • 200 gr. røget laks
  • 1 lime - skal og saft
  • 1 spsk. smør
  • 1 pose mayonnaise
  • 1 spsk. sennep
  • 1 glas lakse-/ørredrogn
  • purløg
  • salt/peber
Læg den rå laks i koldt vand, og bring langsomt vandet i kog. Når vandet koger, slukkes blusset, og laksen køler af i kogevandet. I en anden gryde koges limeskal og -saft op, blusset slukkes, og smørret røres i blandingen og køles af.

Bland mayonnaisen med sennep og smag til med salt og peber, og rør den afkølede limeblanding i. Pluk den kogte laks i mindre stykker, og skær den røgede laks i små tern, og rør begge dele i mayonnaisen. Lige inden servering vendes lakserognen forsigtigt i, og retten pyntes med klippet purløg.

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar