søndag den 2. december 2012

Almas adventshus


Da jeg var barn, havde jeg ikke pakkekalender. Til gengæld kom Nisse hver søndag i advent med en pakke i sin sæk til mig og min bror.


Jeg kender en sød, lille pige, som hedder Alma. I dag har hun fået et adventshus, hvor der hver søndag i advent hænger en lille pakke til hende. Huset er syet i tyk uldfilt og applikeret på et stykke kraftigt, rødt lagenlærred.


Jeg startede med at lave en skabelon i avispapir og klippede alle delene ud i filt.


De 4 vinduer i huset er "lågerne" i kalenderen. De er syet på huset på maskine, og hver låge har et nummer og en messingring til pakken.


Tagstenene er syet på i rækker ovenpå hinanden. Rækkerne er syet på længere ude en kanten af taget og er derefter klippet af, så de passer til tagets form.


Hele huset med tag og skorsten er syet fast på det røde lagenlærred på maskine. Først syede jeg selve huset på, så skorstenen og til sidst taget på øverst. Røgen ud af skorstenen er bamsefyld, som er limet på med universallim.


Det røde lagenlærred ligger dobbelt, og imellem de 2 lag er der en tyk vliseline, så stoffet kan bære den tunge filt. Jeg har syet en synlig stikning hele vejen rundt i kanten, for at forstærke stoffet yderligere. Øverst har jeg syet 2 stropper i, så huset kan hænge.


Uden for huset står et juletræ, som er pyntet med filtkugler, som er limet på med universallim.
 

Lille Alma skal nu gøre resten af arbejdet med at åben pakkerne. Én for hver søndag i advent.


Min egne Nisse kommer stadig hver søndag i advent, men nu er det ikke mig men mine børn, der får gaver. Og han har i løbet af årene fået selskab af fru Nisse og en ekstra lille hjælpe-nisse.

Glædelig første søndag i advent!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar