tirsdag den 13. december 2011

13. december - Luciaboller



I dag er det Luciadag, og rundt omkring på landets skoler går søde piger og drenge rundt med lys i håret og synger.

Jeg var luciabrud på min skole. En ære som blev mig til dels gennem simpel lodtrækning. Jeg kan stadig huske den sakrale fornemmelse, da jeg gik forrest igennem skolens gange med den elektriske luciakrone på hovedet og rækker af syngende børn bag mig. Det var stort!!

Jeg gik lucia for mine børn i morges med et enkelt tændt lys i hånden. Det blev modtaget knap så hjerteligt som min lucia-debut for 27 år siden. Men bollerne vil de gerne spise.



Du skal bruge:
(Giver ca. 25 luciaboller)
  • ½ liter mælk
  • 50 gr. gær
  • 1 kg. mel
  • Så mange safrantråde, som du kan have mellem tommel- og pegefinger
  • 150 gr. smør
  • 3 dl. sukker
  • 1 æg + 1 æg til pensling
  • Rosiner til pynt
Lun mælken og rør gæren ud i den. Smelt smørret, køl det lidt af og rør det ud i mælken sammen med ægget. Safrantrådene stødes i en morter og opløses i 1 spsk. vand, som røres i mælkeblandingen. Tilsæt sukkeret og 3/4 af melet til dejen er så fast, at den kan æltes på bordet.

Ælt dejen med resten af melet - eller indtil den er fast og blank som en fødselsdagsbolledej. Lad den hæve en halv time. Slå dejen ned, ælt den igen og form den i forskellige varianter af luciaboller - se billedet.

Bollerne efterhæver endnu en halv time, hvorefter de pyntes med rosiner og pensles med æg. Bages ved 200 grader i 8-10 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar