søndag den 5. december 2010

Honningkager

Velkommen til min jule-blog!!

Her vil jeg dele mine juleforberedelser med alle jer, som finder vej herind. Både det, der lykkes og det, der ikke lige lykkes.

Jeg lægger lidt blidt ud med opskriften på julens bedste honningkager.

Honningkager
Ca. 40-50 kager - alt efter hvor store udstiksforme du har.
Her er et udsnit af mine:

Du skal bruge:
  • 450 gr. honning
  • 250 gr. farin
  • 150 gr. smør
  • 2 tsk. potaske opløst i vand/4 tsk. bagepulver
  • 2 tsk. stødt kanel
  • 1 tsk. stødt ingefær
  • 1 tsk. stødte nelliker
  • ca. 3/4-1 kg. hvedemel (med mel til udrulning bruger jeg ca. 1 kg.)
Smelt honning, smør og sukker i en gryde og lad det køle lidt af. Hæld den opløste potaske i blandingen.

Bland 1/2 kg. mel med krydderierne og bagepulver, hvis du bruger det i stedet for potaske.

Rør melblandingen i smør- og sukkerblandingen, og rør derefter mere og mere mel i, indtil dejen er så fast, at den kan komme ud på et meldrysset bord. Nu kommer det bedste til alle jer, som hader at ælte dej til boller og brød. Den her dej klistrer ikke, men er blød og glat at ælte og føles helt vidunderlig. Bliv ved med at ælte til dejen er fast og blank og ikke klistrer til bordet.


Nu skal der rulles og udstikkes og rulles og udstikkes indtil alt dejen er brugt. Dejen må ikke rulles for tyndt ud, så brænder kagerne på i kanten. Rul dem ud til ca. 1/2 cm's tykkelse.


Bag kagerne ved 200 grader i 5-6 minutter. Hold øje med dem, så de ikke får for meget. Når de er hævet op og er blevet bløde i kanten, er de færdige.

Så komme det sjove: at pynte!! Jeg bruger flormelis med vand og frugtfarve og abnorme mængder af forskelligt krymmel.




Det færdige resultat er overdådigt og velsmagende.
God fornøjelse!

1 kommentar:

  1. WOW, nogle überflotte kager.
    Præstationsangsten kommer fluks galopperende...! KH, Trine

    SvarSlet